Očima turisty

Že ani ta Praha mi nepatří.

Ani mosty, ze kterých už zmizely stovky pavouků. Vzduch, kterej už začíná mrazit a k ránu voní skoro jako sníh, i když ne tak měkce. A ani ty stromy sem tam vysázený jakoby omylem. Že ani Prašná brána a Obecní dům. Dnes jsem na ně koukala očima člověka, který stojí na Náměstí Repu poprvé.

Těžko se mi to říká, těžko se mi to přiznává. Polykám slova. Že ani ta věž mi nepatří. Mimina bez tváří. Ani kopec s totemem. Rozhraní Žižkova a Vinohrad, o který se hádaj lidi, co nemaj co na práci. Kostel se stropem jak jihlavská tělocvična. ŠKROUPÁK. Kulatý ticho s otiskem Občanskýho fóra uprostřed barevnýho záhonu. Ani ten rozhled z letadla, ze kterýho jsem se rozbrečela jak malá holka – ulice tak nenápadná. Prolitá kávou. S dveřma, který stačí otevřít silnější ranou, a přesto mají pár klíčů. A ty klíče kolujou mezi lidma, který se navzájem nikdy neviděli. A že ani Olšanský hřbitovy. Ani ten malvazinskej. Ani Štvanice. Olga, vila a louka. Ani oranžový obdélníky na Poštovce. Ani WAR IS OVER a všechny ty zámky okolo. Ani opuštěný Petrský náměstí. Ani Nová scéna a ani její lustr. Ani kyvadlo, který dávno nemá žádnou barvu. Ani Pražačka se svým zoufalým parčíkem. No ani ten Újezd s cukrárnou, kterou zavřeli snad po sto dvaceti letech, i když se proti tomu vzbouřila skupina na facebooku. Ani poslední patro na vrcholu ulice, ze který padaj lidi dolu. A i když já jsem Podzim, tak ani letní Šárka. ANI TRASA DEVÍTKY, KTERÁ SPOJUJE ZDÁNLIVĚ NESPOJITELNÝ BODY MOŽNÁ ÚPLNĚ CELÝHO SVĚTA. Ani dům, ve kterým vzpomínáme na Přemka. Ani kavárny. S výstavkama špatných obrazů za hodně peněz. Se zahradou jak z Provence. S velkýma oknama, aby mohl být déšť hodně blízko. Ani silnice, na který se v jednu ráno hraje státní hymna. Ani Jeruzalémská. A že ani pruhy barevných světel u Vltavy. Že ani kousíček řeky.

A že beze mě by to všechno bylo úplně stejně krásný.

Očima turisty. Očima turisty. S pokorou. Toho si važ holčičko. Zítra tady možná nebudeš.

Očima turisty

Leave a Reply

